Volvo B530, B635

In tegenstelling tot de B510 was de Volvo B530, die in 1946 als chassistype voor stadsbussen voorgesteld werd, een compleet nieuw product.

Een bijzonder kenmerk van het B530-type was de plaatsing van de K2-aandrijving in het midden van het chassis, en de krachtoverbrenging met een schroefas naar de achteras en naar de grote (front-) dieselmotor. De K2-aandrijving was tijdens de oorlog ontworpen voor militaire voertuigen.

Het verschil tussen de diverse B530 varianten vinden we in de asafstand terug: B531 (5,50 m), B532 (6,00 m) en B533 (5,70 m). In 1951 werd de VDB door de veel sterkere VDF diesel (150 pk) vervangen.

B635

In het daaropvolgende jaar loste de B635 de B530 af. De B635 had een normale aandrijving, en had heel wat zaken gemeen met het vrachtwagenchassis L395 Titan. De B635 was eigenlijk voorzien als een chassis om touringwagens op te bouwen, terwijl de nieuwe B655 met underfloormotor als stadsbuschassis naar voor geschoven werd. De B635 werd gebouwd tussen 1952 en 1965.

De B635 was typerend voor een periode waarbij de motoren steeds zwaarder werden; in 1955 werd hij uitgerust met de TD96AS turbomotor, waarmee een vermogen van 185 pk bereikt kon worden!

In België zien we dat Jonckheere in 1961 een car op een B63x chassis bouwt voor Penning uit St-Vincent.

Bronnen:

  • Olson, C. (2003). Volvo-Busse seit 1928. Stuttgart: Motorbuch Verlag Pietsch.
  • Eigen documentatie

Lees meer over

Terug naar boven