Volvo B715

In zekere zin was het Volvo B715 chassis een anachronisme, in de zin dat hij als stadsbus met een frontmotor eigenlijk al achterhaald was. Maar toch bleven er nog klanten die liever een bus met een frontmotor kochten. Wel wordt bij de B715 voor het eerst een turbomotor standaard ingebouwd.

De B715 werd als stadsbus ontworpen, zijn equivalent bij de touringcars was de B635. Het type werd tussen 1962 en 1965 geproduceerd. Als varianten zijn er de B71514 (asafstand: 5 m), B71516 (5,50 m) en B71518 (6 m).

Jonckheere heeft enkele cars op het B71516 chassis gebouwd, en enkele bussen, waarvan er twee naar Penning gingen en één naar Garage Moderne te Pin-Izel. Op het B71518 vinden we enkel bussen terug: drie voor Chaval (Rongy), en telkens één voor Penning, Picavet en Garage Moderne.

Bronnen:

  • Olson, C. (2003). Volvo-Busse seit 1928. Stuttgart: Motorbuch Verlag Pietsch.
  • Eigen documentatie

Lees meer over

Terug naar boven