Voorstelling van de Scania OmniCity

Op dinsdag 18 februari heeft de Waalse minister van transport André Antoine de eerste van drie nieuwe Scania OmniCity in ontvangst genomen in Zweden. Deze bussen, die bio-ethanol als brandstof gebruiken, zullen vanaf half maart op het Naamse stadsnet te zien zijn.

De bussen gebruiken biobrandstof, die voor 95% uit ethanol bestaat. Op de brandstof, die geleverd wordt door Biowanze uit Huy, worden nu nog dezelfde taksen geheven als op gewone diesel. Dit is nog te duur om rendabel te zijn, volgens Jean-Marc Vandenbroucke, algemeen directeur van de SRWT. Ook de aanschaf van een ethanolbus valt duurder uit: 230.000 euro tegenover 200.000 euro voor een gewone dieselbus. Een andere factor is het verbruik, dat tussen 20 en 60% hoger ligt dan bij een dieselbus.

Een bepalende factor dus, aangezien het verbruik van een bus tijdens zijn leven twee keer het aankoopbedrag van die bus bedraagt. Als je weet dat de vloot bussen van de TEC jaarlijks zo'n 60 miljoen diesel nodig heeft dan is de rekening als je zou op ethanol zou overschakelen vlug gemaakt. Een bepalende factor is echter de commerciële snelheid. Hoe sneller de bussen kunnen rijden, hoe lager het verbruik: 70 à 100 liter aan 13 km/u tot 49 liter aan 25 km/u. Daarom moeten er meer vrije busbanen komen, stelt M. Vandenbroucke.

De test met deze drie bussen zullen loopt tot in 2012. Reeds in de late jaren negentig werden bij de TEC Charleroi testen uitgevoerd met bussen die reden op LPG en natuurlijk gas. Echt betrouwbaar waren deze motoren toen niet. Naast de ethanolbussen zal de TEC vanaf de herfst ook een hybride bus uittesten in Luik. Deze bus werd ontwikkeld door het Luikse bedrijf Green Propulsion, en verbruikt tot 20% minder brandstof. Nadelen zijn de korte actieradius van de batterijen... en de prijs, aangezien de SRWT nu reeds 709.000 euro in de ontwikkeling van de hybride technologie gestoken heeft.

Terug naar boven