De dienstregeling van de lijn Roeselare-tielt vanaf 21 april 1929.
Wellicht begint hij al op 28 februari 1929 te rijden op deze verbinding. Het KB dat hem een machtiging voor tien jaar geeft, volgt pas op 19 februari 1930. Aan de Buurtspoorwegen en NMBS moet hij een gezamelijke concurrentievergoeding van 5,5% afstaan. Ondertussen had hij in zijn woonplaats de eerste benzinepomp laten plaatsen.
In de West-Vlaamse buslijst van 1934 zien we een Federal (W.V.103) en twee Chevrolets (W.V.104 en W.V.105) die de dagelijkse dienst verzekeren. Als reservebus wordt een GMC (die later als W.V.358 ingeschreven zal worden) gebruikt.
In 1937 gaat de machtiging voor de lijn Roeselare-Tielt naar de NMBS over. Deze stelt Paul Van Coillie als pachter aan. In hetzelfde jaar koopt hij nog bij Monserez uit Aalbeke een Miesse aan, die het nummer W.V.334 krijgt.
De lijn Roeselare-Tielt wordt op 16 mei 1940 stopgezet, maar wordt al op 8 augustus hernomen. Uiteindelijk legt een van het Ministerie van Verkeer de lijn op 1 november 1940 stil. Enkel de Miesse W.V.334 wordt gebruikt tussen augustus en november.
Na de oorlog wordt de dienst hervat. In 1947 wordt 261 het nieuwe tabelnummer van de lijn Roeselare-Tielt, vanaf 18 mei 1952 wordt dat 210. De lijn kent nog steeds twee varianten: via het station van Pittem of via Egem dorp.
Op het Roeselaarse stationsplein zien we links de Berliet van Paul Van Coillie met het deugdelijkheidsnummer 24-29. In het midden staat de Lefever 24-2, rechts de Maurice Parmentier 23-121.
Na de oorlog vinden we een Berliet en een Miesse in het wagenpark terug. Het is niet zeker of dit de vooroorlogse Miesse zou kunnen zijn.
Bij de hervorming van het West-Vlaamse spoorwegnet (22 mei 1955) verdwijnt lijn 210. Als compensatie gaat Van Coillie nu rijden op de lijnen 62A (Oostende-Torhout/Eernegem – samen met Govaert-Miny en Deschepper-Tousseyn) en op lijn 73A (Lichtervelde-Deinze). Het baanvak Roeselare-Ardooie gaat over naar de Buurtspoorwegen. Van Coillie gaat ook enkele ritten uitvoeren op lijn 63A (Ieper-Torhout).
De 21-265 uit 1963 is een Van Hool-Fiat 682 van het tweede model. © coll. P. Moth.
Nadat er in de jaren vijftig een Guy en twee Brossel gekocht werden, stappen ze begin jaren zestig samen over naar de Van Hool-Fiat 682.
Rond die periode (1958) verhuist het bedrijf ook naar de Roeselaarsesteenweg te Torhout. Hierdoor krijgen de bussen nieuwe deugdelijkheidsnummers. Intussen werken beide zonen van Paul – Maurice en Albert – ook in de zaak.
In 1970 bundelen beide broers Van Coillie de krachten met Yvonne Tousseyn (weduwe van Kamiel Deschepper). Samen richtten ze op 2 maart 1970 de Firma Van Coillie op. De drie vennoten brengen elk hun bussen in. De oudste bus die Yvonne Tousseyn inbracht was een Brossel/Jonckheere uit 1955, de jongste een Van Hool-Fiat 340 uit 1969.
Het bedrijf kocht in 1971 twee Van Hool-Fiat 331 aan. Het tweede exemplaar kreeg in 1977 het nummer 365108. © M. Colman.
Bij het invoeren van de nieuwe contracten in 1977 krijgt Van Coillie het nummer 3651 toebedeeld. Nadat begin jaren 1970 enkele Neoplans aangekocht werden, wordt Van Hool nadien terug huisleverancier, eerst met de 440, vanaf 1978 met de A120.
In 1972-73 kwamen drie Neoplans bij het bedrijf te rijden. Deze 365105 was het tweede exemplaar. © M. Colman.
In 1981 stapt Luc Van Coillie (zoon van Maurice) in de zaak. In 1987 vormt hij samen met z’n oom Albert de firma tot een naamloze vennootschap om.
In totaal koopt Van Coillie negen Van Hool A120 aan. Deze 365120 uit 1984 valt ergens in het midden. © M. Colman.
In 1984 brengt het IC/IR-plan enkele nieuwigheden. De lijn 62A wordt in drie vakken opgedeeld. Het lijnnummer 62A blijft behouden voor de lijn Oostende-Torhout. Daarnaast komt er een lijn 62B (Oostende-Oudenburg-Eernegem). Het baanvak Oostende-Zandvoorde (UCB)-Ettelgem gaat naar de nieuwe lijn 50A (Oostende-Oudenburg-Jabbeke-Brugge) die de sluiting van de stations van Oudenburg en Jabbeke moet opvangen. Op deze drie lijnen is Van Coillie – samen met West Belgium Coach Cy – werkzaam.
Bus 365124 was een Van Hool A500 in driedeursversie en werd in de NMVB-tussenlivrei geleverd. © M. Reps.
Begin jaren 1990 worden twee Van Hool A500. De 365124 is in een driedeursversie, terwijl de 365125 de tweede deur helemaal achteraan heeft. Daarna volgen nog zes Van Hool A600 (365126-365131).
Linjebuss (intussen Hansea geworden) neemt het bedrijf in 1999 over. In het daaropvolgende jaar wordt lijn 62b vervangen door drie nieuwe zogenaamde « voorstadslijnen »: 31 (Oostende-Eernegem), 32 (Oostende-Ettelgem) en 33 (Oostende-Westkerke). Deze lijnen worden in januari 2005 als 21, 22 en 23 hernummerd. Van Coillie is op lijnen 32 en 33 te vinden.
Op 1 april 2001 vernielt een brand verschillende bussen. Vanuit zusterbedrijven in de Connex-groep, maar ook vanuit De Lijn worden vervangbussen gestuurd. Deze worden een paar maand later al door een verse vloot van negen Mercedes-Benz Conecto vervangen. Samen met de resterende bussen maken deze Conecto’s de oversteek naar het nieuwe contract 5509. Bij deze nieuwe contracten werkt Van Coillie samen met Verleyen en Katriva in Connex-West-Vlaanderen.
De 365139 was één van de negen Mercedes-Benz Conecto die in 2001 bij het bedrijf kwam rijden.
De negen Conecto’s werden al in de loop van 2003 door enkele nieuwere Conecto’s en door een vijftal Van Hool newA600 vervangen. In november van hetzelfde jaar nam Van Coillie ook vijf Van Hool A600 over van De Polder uit Antwerpen. De eerste gelede bus in de firma – de 550991 – kwam er in 2006. Ondertussen staat de teller op vier exemplaren.
Eén van de vijf overgenomen Van Hool A600 van De Polder (1381) kreeg bij Van Coillie het nummer 550947.
De Van Hool newAG300 550991 was in 2006 de eerste gelede bus in het bedrijf.
De jongste aanwinsten in de firma zijn vijf VDL Bus & Coach Citea SLF (2013), twee Scania Citywide LE (2014) en een Van Hool newAG300 die van Geenens (Flobecq) overkwam (2015).
De eerste van vier VDL Bus & Coach Citea SLE is deze 550950. Van Coillie voert alle ritten uit op het vak Lichtervelde-Tielt van lijn 73.
Na de sluiting van de garage Verleyen in Ingelmunster kwamen de bussen van deze firma in de loop van 2014 ook naar Torhout over.
Eind 2014 werden twee Scania Citywide LE bij Van Coillie ingeschreven. Merkwaardig genoeg kwamen ze in het contract 5511 terecht, waar veelal bussen van zusterbedrijf Katriva te vinden zijn.
Bronnen: