De Lijn 2819-2896: Van Hool A600

De Lijn 2835 - Merksem. © M. Reps.

De Lijn 2835

Een eerste reeks Van Hool A600 voor De Lijn met rechthoekige koplampen. Ze werd verdeeld tussen Antwerpen (2819-2839), Brabant (2840-2863), Limburg (2864-1881) en West-Vlaanderen (2882-2895). In hun begindagen reden deze bussen nog met papieren films rond. In Antwerpen en Limburg (en enkele bussen in Brabant) werden oude films hergebruikt terwijl voor de West-Vlaamse en Brabantse bussen nieuwere en bredere films ontworpen werden. Later werden elektronische aanduiders ingebouwd.

De Lijn 2824 - Turnhout Markt. © R. Van Poppel.

De Lijn 2824

In Antwerpen reed het merendeel van de reeks vanuit Oostmalle (2819-2833). Het saldo (2834-2839) bevond zich in Tjalkstraat. Na de levering van de reeks Jonckheere Communo kon Tjalkstraat enkele exemplaren naar Turnhout sturen. Deze verdeling bleef van kracht tot in de zomer van 2004.

Tijdens het Minder Hinderplan werden enkele A600 uit deze reeks aan enkele exploitanten uitgeleend. De 2819 kwam bij De Schelde, later bij Oostmalle Cars terecht. De 2820-2824 gingen naar De Polder, terwijl de 2825-2830 bij De Schelde gingen rijden. Na hun terugkeer van bij de exploitanten (2005 en 2006) werden de bussen nog enkele jaren in de rijschool ingezet.

De Lijn 2834 - Mechelen Hendrik Speecqvest.

De Lijn 2834

De 2831-2833 bleven vanuit de stelplaats van Oostmalle rijden, terwijl de 2834-2839 naar Rumst verhuizen (waar ze de laatste Van Hool A120 verjagen). Later gaan de 2831-2833 ook naar Rumst. Ze werden in de loop van 2009 afgevoerd. Ook hier kwamen enkele bussen nog bij de rijschool terecht, die in 2012 nog een dienstnummer kregen.

De Lijn 2858 - Aalst.

De Lijn 2818

De Lijn 2846 - Zellik.

De Lijn 2846

In Vlaams-Brabant reden deze A600 vanuit de stelplaatsen van Grimbergen, Asse en Londerzeel.De onderlinge aantallen verschillen over de jaren, in functie van het verschuiven met bussen na de levering van nieuwe reeksen.

De Lijn 2847 - Leuven.

De Lijn 2846

In 2009 werden een vijftal bussen naar Leuven gemuteerd. Het saldo blijft in de bovenvermelde drie stelplaatsen rijden. Na de levering van de newA360 uit de 54-reeks schuift Grimbergen in 2010 nog een aantal A600 naar Leuven. Daar was na de levering van de hybrides uit de 54-reeks een tekort ontstaan. Zo vervoegen de 2841 en 2842 de al aanwezige 2847 en 2860-2863. Ook duikt de 2848 in 2010 nog op de stelplaats van Leerbeek op. Een groot aantal van de Brabantse exemplaren wordt in de loop van 2011 afgevoerd.

In de zomer van 2013 transformeren de 2847 en 2863 tot dienstbussen voor respectievelijk stelplaats Overijse en Haacht. In de loop van 2015 volgt hun afvoer. De 2848 rijdt dan nog even op lijndiensten

De Lijn 2869.

De Lijn 2875

De Lijn 2875 - Sint-Truiden.

De Lijn 2875

De Limburgse exemplaren werden oorspronkelijk gestald te Hasselt, Bilzen, Tongeren en Sint-Truiden. Ze werden tussen 2011 en 2016 afgevoerd. In Tongeren en Sint-Truiden werden ze door Transit 2000 uit de 49-reeks vervangen, afkomstig van de stelplaats Beverlo.

De Lijn 2894 - Menen. © M. Prégaldien.

De Lijn 2894

De West-Vlaamse exemplaren (2882-2895) reden vanuit de stelplaatsen van Ieper en Diksmuide. Bus 2890 werd gedurende enkele jaren in de zomermaanden ingezet op lijn 758 Ieper-Oostende. Aan boord bevonden zich « Snuisterboekjes » vol lokale weetjes.

De Lijn 2885 - Moeskroen.

De Lijn 2885

In West-Vlaanderen worden deze bussen in 2010-2012 afgevoerd. De laatste zes exemplaren verlaten in april 2012 de stelplaats van Diksmuide, waar ze door Jonckheere Transit 2000 uit de reeks 5095-5167 vervangen worden. Op het eind reed de 2895 nog eventjes vanuit Kortrijk.

De Lijn 2896 - Berchem.

De Lijn 2896

De meest speciale bus uit deze reeks is de 2896, de VIP bus van De Lijn die voor het eerst ingezet werd tijdens Antwerpen 93. Hij was bedoeld om bij speciale gelegenheden hoge gasten te vervoeren. Op het eind van z'n carrière werd hij ook bij de rijschool ingeschakeld.

Technische gegevens

  • Aantal: 78
  • In dienst: 1993
  • Uit dienst: 2006-..
  • Carrosserie: Van Hool A600
  • Chassis: Van Hool 600
  • Lengte: 11,635 m
  • Breedte: 2,490 m
  • Hoogte: 3,025 m
  • Plaatsen (zit/totaal): 39/93
  • Motor: DAF
  • Motortype: LT160H
  • Vermogen: 220 pk
  • Positie: horizontaal (achteraan)
  • Versnelling: ZF 5HP500
  • Deuren: 2 (FoMo)
  • Vloer: vlak tot aan de achterdeur, nadien hellend naar achter toe
  • Bestemmingsaanduiders: gemotoriseerde rolfilm, die op de meeste bussen vervangen werden door flipdots
 

Buslijsten

De Lijn 2819-2896
 
Terug naar boven