De Lijn 2921-2957: Van Hool A600

Deze reeks werd in 1993-1994 geleverd in West-Vlaanderen (2921-2930), Limburg (2931-2933) en Brabant (2934-2957). In het begin waren ze met rolfilms uitgerust. Soms werden deze uit oudere (meestal A120) bussen gehaald. Naderhand werden ook nieuwe filmrollen ontworpen, waarbij het lijnnummer rechts in 'n apart deel van de kast kwam te zitten. Uiteindelijk zouden alle bussen in de late jaren 1990 met flipdotfilms voorzien worden.

De Lijn 2923 - Oostende. © M. Reps.

De Lijn 2925

De Lijn 2927 - Breskens. Op 29 mei 1994 begon de samenwerking tussen De Lijn en de toenmalige ZWN op de verbinding Brugge-Breskens. © J. Oosterbosch.

De Lijn 2925

De Lijn 2925 - Knokke Station.

De Lijn 2925

De West-Vlaamse exemplaren kwamen deels in Oostende, deels in Knokke terecht. Nadien verhuisden de Oostendse exemplaren naar Knokke. Deze bussen kwamen dus ook op de lijn naar Breskens (Nederland) te rijden. Hiervoor waren ze dan ook uitgerust met het Nederlandse radio- en betaalsysteem.

Door de komst van enkele Transit 2000 uit de 50-reeks te Knokke werden in juni 2008 enkele bussen naar Brugge doorgeschoven. Daar verschijnen ze ook op andere lijnen, of dienen als personeelsbus. In 2010 komen drie stuks (2927-2929) in Oostende (en haar satelliet Adinkerke) terecht.

2921, 2923, 2924 en 2927 rijden in oktober 2012 nog in Oostende rond. De 2926 en 2927 rijden begin 2013 ook even in Kortrijk rond. De laatste twee West-Vlaamse exemplaren - 2921 en 2923 - blijven nog tot de late zomer van 2015 vanuit de stelplaats van Adinkerke rondrijden. Bus 2928 gaat in september 2011 naar het Village No 1 in Eigenbrakel. Daar wordt hij een jaar later door de 2930 vervangen.

De Lijn 2933 - Hasselt. © M. Reps.

De Lijn 2933

De Lijn 2931 - Hasselt.

De Lijn 2931

De drie Limburgse exemplaren (2931-2933) reden vanuit de stelplaats van Tessenderlo. Na de sluiting ervan, verhuizen ze naar de nieuwe stelplaats van Beverlo. Bus 2933 werd eind 2013 afgevoerd, de 2931-2933 volgen een klein jaar later.

De Lijn 2939 - Brussel. © M.Reps.

De Lijn 2953

De Lijn 2945 - Brussel. Coll. R van Poppel.

De Lijn 2945

De Lijn 2946 - Machelen Brucargo.

De Lijn 2946

In Vlaams-Brabant was de reeks sinds jaar en dag verdeeld over de stelplaatsen van Dilbeek en Grimbergen. De aantallen verschilden soms licht na de levering van een nieuwe reeks bussen, wat in Brabant altijd een kleine of iets grotere stoelendans veroorzaakt. Maar in 2010 verhuizen de exemplaren van Dilbeek naar Leuven. In de plaats kreeg Dilbeek Van Hool A600 uit de 35-reeks, afkomstig van Leuven en Tienen.

De Lijn 2953 - Leuven Martelarenplein. Bij gebrek aan een code voor lijn 601, gebruiken we maar een voorzetbordje.

De Lijn 2953

Begin 2012 wordt bus 2950 voor de rijschool ingezet. In januari 2013 rijden de 2943 en 2951 nog vanuit Dilbeek. Bus 2940 had na een ongeval een front van een A600 uit de 25-reeks gekregen (met ronde koplampen). Als laatste gaat de 2953 begin september 2014 uit dienst.

Technische gegevens

  • Aantal: 37
  • In dienst: 1993
  • Uit dienst: 2009-..
  • Carrosserie: Van Hool A600
  • Chassis: Van Hool 600
  • Lengte: 11,655 m
  • Breedte: 2,490 m
  • Hoogte: 3,025 m
  • Plaatsen (zit/totaal): 39/93
  • Motor: DAF
  • Motortype: LT160H
  • Vermogen: 217 pk
  • Positie: horizontaal (achteraan)
  • Versnelling: ZF 5HP500
  • Deuren: 2 (FoMo)
  • Vloer: vlak tot aan de achterdeur, nadien hellend naar achter toe
  • Bestemmingsaanduiders: gemotoriseerde rolfilm, die op de meeste bussen vervangen werden door flipdots
 

Buslijsten

De Lijn 2921-2957
 
Terug naar boven