De Lijn 3237-3241 : Van Hool-MAN A300 CNG

Deze bussen werd in mei 1995 in de stelplaats van Kortrijk in dienst genomen. Ze reden zowel op stads- als streeklijnen. Het brandstofreservoir bevindt zich op het dak.

De Lijn 3239 - Harelbeke. © A. Vlieghe.

De Lijn 3239

De vijf bussen werden in 2003 uit dienst genomen en werden als plukbus gebruikt. De 3241 werd begin 2005 omgevormd om op hydrothane (een mengsel van aardgas en waterstof) te gaan rijden. Dit gebeurde in het kader van het programma « Clean Technology for Public Transport »(CTPT). De aangepaste motor werd door de UGent en de Karel De Grotehogeschool (Antwerpen) ontwikkeld en stootte minder CO2 en NOx uit dan een conventionele dieselmotor.

Technische gegevens

  • Aantal: 5
  • In dienst: 1995
  • Uit dienst: 2004, 2006
  • Carrosserie: Van Hool A300
  • Chassis: Van Hool 300CNG
  • Lengte: 11,660 m
  • Breedte: 2,490 m
  • Hoogte: 2,910 m
  • Plaatsen (zit/totaal): 25/95
  • Motor: MAN
  • Motortype: E2866 DOH
  • Vermogen: 230 pk
  • Positie: verticaal (tussen de assen)
  • Versnelling: ZF 5HP500
  • Deuren: 3 (FoMoR)
  • Vloer: vlak (verlaagd) over de hele lengte
  • Bestemmingsaanduiders: elektronisch (flipdots)
 

Buslijsten

De Lijn 3237-3241
 
Terug naar boven