De Lijn 4405-4459 : VDL-Jonckheere Transit 2000 G

In tegenstelling tot de vorige reeks gelede Transit 2000 is deze variant een integraalconstructie, waarbij ook het chassis door VDL-Jonckheere zelf gebouwd werd en waardoor er nu ook een volledig lage vloer bekomen werd. De bus valt vooral op door de aparte plaatsing van de koelingsgroep van de motor.

De Lijn 4418 - Oostakker.

De Lijn 4418

De eerste bussen kwamen in de stelplaats van Destelbergen terecht. Ze vervangen er tien Van Hool newAG300 uit de reeks 4708-4837 - voorzien voor Antwerpen, en die tijdelijk in Gent reden tot de komst van deze nieuwe reeks gelede bussen.

Lang zouden deze bussen niet in het Gentse te zien zijn. Tussen september en december 2004 zouden de Gentse exemplaren (4405-4418) in twee bewegingen naar Vlaams Brabant gemuteerd worden. In de plaats komen Van Hool newAG300 uit de 46-reeks die normaal voor Brabant voorzien waren.

De Lijn 4437 - Anderlecht.

De Lijn 4444

In het begin was de Brabantse portie (4419-4450) verdeeld tussen Tielt-Winge en Het Rad. In deze laatstgenoemde stelplaats vervingen deze gelede bussen de AG500 uit de 42-reeks, die naar de sector Leuven verhuisden.

De Lijn 4449 - Leerbeek.

De Lijn 40

De Lijn 4410 - Brussel, op een dienst van stelplaats Grimbergen.

De Lijn 40

Na de komst van de eerste Oost-Vlaamse exemplaren vinden we één exemplaar in de stelplaats van Tienen, en twee stuks in Leerbeek. Na de komst van de laatste bussen uit Destelbergen komt ook Evere aan bod. Leerbeek krijgt vier extra stuks. In de daaropvolgende jaren zullen deze bussen verschillende nieuwe stelplaatsen verkennen, zoals Meerbeke, Asse en Grimbergen.

De Lijn 4424 - Kortenberg.

De Lijn 4424

Ondertussen zijn de exemplaren in Leerbeek en Het Rad vervangen door Van Hool newAG300 uit de 51-reeks. Ook in Asse, Meerbeke en Grimbergen zijn ze verdwenen. Sinds midden 2011 hebben de bussen de stelplaatsen van Leuven en Tielt-Winge als standplaats, een tiental stuks uit Tienen verhuisde na de sluiting ervan naar Tielt-Winge.

De Lijn 4453 - Diksmuide.

De Lijn 4453

De Lijn 4459 - Tielt.

De Lijn 4459

Negen bussen uit deze reeks kwamen in West-Vlaanderen terecht. Werden ze in het begin ook ingezet vanuit Ieper en Diksmuide, dan treffen we zu nog enkel in Geluwe en Kortrijk aan. In Ieper en Diksmuide werden ze vervangen door Van Hool AG300 uit de 41-reeks, die voorheen in de regio Kortrijk stonden.

Technische gegevens

  • Aantal: 55
  • In dienst: 2004
  • Carrosserie: Jonckheere Transit 2000 geleed
  • Chassis: Jonckheere 115
  • Lengte: 17,995 m
  • Breedte: 2,550 m
  • Hoogte: 3,030 m
  • Plaatsen (zit/totaal):
  • Plaatsen (zit/totaal): 53/153 + 2 klapstoeltjes
  • Motor: DAF
  • Motortype: PE228C (euro 3)
  • Vermogen: 310 pk
  • Positie: verticaal (tussen de assen in de trekker)
  • Versnelling: Voith 864.3
  • Deuren: 3 (FoMo-To)
  • Vloer: vlak (verlaagd) tot aan de derde deur, nadien treden en licht hellend naar achter toe
  • Bestemmingsaanduiders: elektronisch (flipdots)
 

Buslijsten

De Lijn 4405-4459

Vergelijkbare reeksen

Terug naar boven