De Lijn 5168-5275 : Van Hool newAG300

De Lijn 5168 - Leerbeek.

De Lijn 5168

Deze reeks Van Hool newAG300 is in elke entiteit vertegenwoordigd. Als eerste kwam Brabant vanaf januari 2008 aan de beurt: het ontving de 5168-5192. Bussen uit deze reeks kwamen terecht in Leerbeek, Meerbeke en Het Rad; dit ter vervanging van Jonckheere Transit 2000G uit de 44-reeks, die naar Leuven en Evere vertrokken.

De Lijn 5263 - Haacht.

De Lijn 5163

De hoogste nummers van deze reeks (5259-5275) kwamen ook in Vlaams-Brabant terecht. De 5259-5264, 5268 en 5265-5267 werden vanaf november 2008 respectievelijk eerst in Het Rad en Tielt-Winge ingezet maar werden nadien naar Haacht doorgeschoven. Ze werden in Het Rad vervangen door de 5269-5275. Uiteindelijk werden een deel van deze bussen (5267-5275) toch weer naar Evere, Tielt-Winge en Leuven gemuteerd. De 5259-5266 bleven in Haacht achter.

De Lijn 5271 - Asse.

De Lijn 5271

In 2011 volgde een nieuwe mutatiegolf, hierbij werden de exemplaren uit Haacht naar Grimbergen en Asse gemuteerd. In Haacht werden ze vervangen door newAG300 uit de 55-reeks., Grimbergen stuurde zo zijn Van Hool AG500 en een aantal Jonckheere Transit 2000G wandelen.

We vinden de reeks heden in Leerbeek, Het Rad, Grimbergen, Asse en Leuven.

De Lijn 5197 - Turnhout.

De Lijn 5197

In april 2008 is de entiteit Antwerpen aan de beurt. De 5193-5207 vertoeven eerst in de stelplaats Tjalkstraat, om tijdens de maanden juli en augustus naar Turnhout doorgeschoven te worden.

De Lijn 5219 - Gent.

De Lijn 5219

In mei verscheen deze reeks ook in Oost-Vlaanderen, eerst te Gentbrugge, nadien ook te Destelbergen, die een deel van deze bussen naar de stelplaats van Kalken doorschoof. Door de instroom kon in Gentbrugge nog een aandeel A300 uit de reeks 2782-2814 afgevoerd worden; in Destelbergen kon men zo al een portie AG700 uit dienst halen.

De Lijn 5212 - Sint-Niklaas.

De Lijn 5212

Door de komst van de hybride newAG300 kon Gentbrugge in de lente van 2010 zijn exemplaren naar Destelbergen doorschuiven. Hierdoor konden nog wat AG700 afgevoerd worden. Enkele newAG300 kwamen zo ook terecht in St-Niklaas (5208-5213 en 5215) en in Oudenaarde. Uiteindelijk zou Sint-Niklaas in september 2011 zijn exemplaren naar Destelbergen terugsturen, dit na de komst van een nieuwe reeks newAG300.

De Lijn 5239 - Gentbrugge.

De Lijn 5239

Een laatste ruil vindt eind 2019 plaats. Om te voldoen aan de nieuwe Gentse LEZ-zone, wisselt Gentbrugge zijn 4603-4613 met de 5230-5241 van Destelbergen.

De Lijn 5247 - Tielt.

De Lijn 5242

In september werden West-Vlaanderen en Limburg bediend. In de eerste entiteit zijn alle bussen uit deze reeks terechtgekomen in Brugge. In Limburg rijden deze bussen vanuit de stelplaats van Hasselt. Door de komst van deze bussen konden in Hasselt een aantal Van Hool AG280/4 aan de kant geschoven worden.

De Lijn 5258 - Eisden.

De Lijn 5258

Technische gegevens

  • Aantal: 108
  • In dienst: 2008
  • Carrosserie: Van Hool newAG300
  • Chassis: Van Hool 31801N
  • Lengte: 18,190 m
  • Breedte: 2,550 m
  • Hoogte: 3,280 m
  • Plaatsen (zit/totaal): 55/153
  • Motor: DAF
  • Motortype: PR228S (euro 5)
  • Positie: verticaal (tussen de assen in de trekker)
  • Deuren: 3 (FoMo-To)
  • Vloer: vlak (verlaagd) over de hele lengte
  • Bestemmingsaanduiders: elektronisch (LED)
 

Buslijsten

De Lijn 5168-5275
Terug naar boven