NMVB 2209-2233 : LAG Atlantic

NMVB 2211 - Ath. De buurtbus van Ath bestond uit een viertal lijnen. © M. Reps.

NMVB 2211

Na een test met een demowagen beslist de NMVB om 25 midibussen van het type Atlantic bij LAG te bestellen. De busjes zijn uitgerust met een MAN dieselmotor, een handgeschakelde versnellingsbak. De beplating werd in polyester uitgevoerd, wat voor een lager gewicht zorgde. Er werd ook een aansluiting voor nachtlading en luchtdruk voorzien.

Het was voorzien om de busjes op minder drukke lijnen en de nieuwe buurtbusdiensten in te zetten. De busjes werden initieel verdeeld tussen de groepen Limburg (8), Oost-Vlaanderen (5), West-Vlaanderen (3), Henegouwen (8) en Namen (1).

De 2209 was oorspronkelijk in Doornik te vinden, maar verkaste nadien naar Namen (buurtbus van Bièvre). De 2210-2212 reden op de buurtbuslijnen van Ath. Hiervoor kregen de busjes een speciale livrei, naar analogie met de Mechelbus. De andere vier Henegouwse exemplaren (2230-2233) leefden en wat sluimerend bestaan.

NMVB 2219 - Bassenge. © L. Bollen.

NMVB 2219

De Limburgse exemplaren (2219-2221, 2225-2228) werden op de stadslijnen van Hasselt ingezet en op minder drukke ritten op streeklijnen. Lang zouden de busjes er niet rijden. De 2219 ging naar de Luikse stelplaats van Bassenge om daar de buurtbus te gaan rijden. De 2220 ging naar Antwerpen (buurtbus Brasschaat) en de 2221 naar Namen (buurtbus Froidchapelle).

NMVB 2215 - Verrebroek. © M. Reps.

NMVB 2215

In Oost-Vlaanderen kwamen de busjes in Sint-Niklaas terecht (2214-2215, 2222-2224). Daar werden ze op alle lijnen - inclusief de drukke lijnen richting Antwerpen - ingezet. Naderhand verkasten de 2222-2224 naar Limburg en Henegouwen. De 2222-2223 kwamen uiteindelijk in Antwerpen terecht (buurtbus Brasschaat), de 2224 in Namen.

NMVB 2218 - Oostvleteren. In Oostvleteren was er aansluiting tussen lijn 755 (Poperinge-Diksmuide) en 773 (Veurne-Ieper). © M. Reps.

NMVB 2218

De West-Vlaamse exemplaren (2216-2218) reden vanuit de stelplaatsen van Ieper (o.a. buurtbus Poperinge) en Knokke (lijn 787 naar Maldegem).

NMVB 2224 - Walcourt. © L. Bollen.

NMVB 2224

Het Naamse exemplaar (2229) reed oorspronkelijk op lijn 125b. Nadien kreeg deze groep nog busjes uit andere groepen (2209, 2221, 2224, 2230 en 2233). Deze werden ingezet op de buurtbussen van Bièvre, Froidchapelle en Vresse-sur-Semois. De 2229 werd in 1990 tot infobus omgebouwd en was meestal aan het Naamse station te vinden.

NMVB 2219 - Namen. © M. Reps.

NMVB 2229

In 1991 werden enkele busjes door De Lijn overgenomen. De 2210-2212 en 2231-2232 werden de TEC Henegouwen 3901-3905. De 2221 werd door de TEC Charleroi overgenomen (als 7221). De Luikse 2219 werd als 762 hernummerd. De Naamse 2209, 2224, 2229-2230 en 2233 werd de reeks 280-284.

Technische gegevens

  • Aantal: 25
  • In dienst: 1988-1989
  • Carrosserie: LAG Atlantic
  • Chassis: Volkswagen 9.136 FOC
  • Lengte: 7,280 m
  • Breedte: 2,270 m
  • Hoogte: 2,900 m
  • Gewicht: 10.800 kg
  • Plaatsen (zit/totaal): 19/38
  • Motor: MAN
  • Motortype: D0226 MF
  • Vermogen: 136 pk
  • Versnelling: MAN VO7
  • Deuren: 2 (FooR)
  • Vloer: vlak over de hele lengte
  • Bestemmingsaanduiders: rolfilm
 

Buslijsten

NMVB 2209-2233
 
Terug naar boven