RELSE, STIL 61-63, 64-65, 66-69, 70-71, 72-74, 75 : Brossel A88 DLH

Deze reeksen van in totaal 16 Brossel busjes stroomden tussen 1952 en 1958 bij de RELSE in.

In Seraing is er aansluiting tussen bus en tram. © coll. J. Smith.

RELSE 63

De eerste drie bussen - 61-63 - komen in 1952 te rijden in Seraing. Het zijn de eerste Brossel A88 DLH. Deze hebben een opbouw door Jonckheere gekregen. Twee andere busjes uit dezelfde bestelling komen bij de TEPCE te rijden.

In 1953 volgen de 64 en 65. Deze krijgen een opbouw door Paul d'Heure.

STIL 66 - Jemeppe. © L. Bollen.

STIL 66

Van Hool bouwt in 1954 vijf koetswerken op een Brossel A88 DLH chassis. Vier exemplaren komen direct in Seraing te rijden. Ze vormen de reeks 66-69.

STIL 75 - Jemeppe. © L. Bollen.

STIL 75

De vijfde bus gaat naar de ETG in Gent waar hij tot 1958 als 31-209 door het leven gaat. Daarna verkast de bus alsnog naar Seraing. Dit is te zien aan het hogere deugdelijkheidsnummer. De bus krijgt dan het nummer 75.

RELSE 70. De RELSE was ook pachter van de Buurtspoorwegen. Dit is hier te zien door het aangebrachte logo op de bus.

RELSE 70

De eenling 70 stamt uit 1954, komt begin 1955 te Seraing in dienst en heeft ook een opbouw van Van Hool.

STIL 71 - Seraing. © coll. J. Dallons.

STIL 71

Een derde reeks Brossel A88 DLH/Van Hool volgt in 1955. Eén bus komt direct in Seraing te rijden en krijgt het nummer 71.

RELSE 74.

RELSE 74

De laatste zeven Brossel A88 DLH krijgen een opbouw door de Lierse constructeur Bostovo. De reeks – die in 1957 in dienst komt – wordt over twee bedrijven verdeeld. De RELSE ontvangen drie bussen die de reeks 72-74 vormen. De andere vier bussen gaan naar de TEPCE (35-38).

STIL 62 - Jemeppe. © L. Bollen.

STIL 62

Bij de RELSE droegen deze bussen een donkergroene livrei. Nadat de STIL in 1964 de bussen overneemt, krijgen de meeste nog de nieuwe grijze livrei - met een groene band onder de ramen - van de STIL.

De bussen werden tussen 1969 en 1972 afgevoerd. Dit gebeurde na de levering van een laatste reeks Brossel/Jonckheere bussen te Jemeppe in 1968-1969.

Technische gegevens

  • Aantal: 3, 2, 4, 2, 3, 1
  • In dienst: 1952 (61-63), 1953 (64-65), 1954 (66-69), 1955 (70-71), 1957 (72-74), 1957 (75)
  • Carrosserie: Jonckheere (61-63), Paul d'Heure (64-65), Van Hool (66-71), Bostovo (72-74), Van Hool (75) type Electrorail
  • Chassis: Brossel A88 DLH
  • Plaatsen (zit/totaal): 33/80
  • Motor: Leyland
  • Motortype: O600
  • Deuren: 2 (FoMo)
  • Bestemmingsaanduiders: manuele rolfilm
Terug naar boven